Ἔρευνα - παρουσίαση: Θεόδωρος Π. Μποράκης
Ὑποδομὲς στὰ Πλάγια[1]
Ὁ Ἱερὸς Ναὸς Ἁγίας Παρασκευῆς - Ὁ Ἱερὸς Ναὸς Ἁγίας Παρασκευῆς Πλαγίων διοικητικὰ ὑπάγεται στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Γουμενίσσης, Ἀξιουπόλεως καὶ Πολυκάστρου, ἐνῶ πρὶν τὸ ἔτος 1991 ξὑπαγόταν στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πολυανῆς καὶ Κιλκισίου. Ὁ ναὸς εἶναι ἀφιερωμένος στὴν προστάτιδα τοῦ χωριοῦ Μπογάζκιοϊ Ἀνατολικῆς Θράκης, Ἁγία Παρασκευή, τὸ εἰκόνισμα τῆς ὁποίας μετέφεραν ἀπὸ τὴν ἀλησμόνητη πατρίδα κατὰ τὸν ξεριζωμό τους οἱ πρόσφυγες χωριανοί.
Ὁ ναὸς εἶναι χτισμένος στὸ κέντρο τοῦ χωριοῦ, στὴ θέση ποὺ στεγαζόταν,
πρὶν τὴν ἀνταλλαγὴ τῶν πληθυσμῶν, τὸ μουσουλμανικὸ τέμενος τοῦ χωριοῦ Καρασινᾶν.
Σὲ δημοσίευμα τοῦ 1931 ἀναφέρονται οἱ δαπάνες γιὰ τὴ διαρρύθμιση τοῦ
παλιοῦ τεμένους τοῦ χωριοῦ σὲ ἐκκλησία καὶ τὴν πραγματοποίηση ἐργασιῶν γιὰ τὴν ἐσωτερική
της διακόσμηση.[2]
Σύμφωνα μὲ τὸν νόμο περὶ τῆς «Ἀναγνώρισις συστάσεως Ἐνοριῶν τῆς Ἱερᾶς
Μητροπόλεως Γουμενίσσης, Ἀξιουπόλεως καὶ Πολυκάστρου»:[3]
Ἡ Ἐνορία τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἀγίας Παρασκευῆς τοῦ χωριοῦ Πλάγια ἱδρύθηκε τὸ 1942, ὅπως
φαίνεται ἀπὸ τὸ Βιβλίο Γάμων τοῦ Ναοῦ.
Στὶς 17 Ἰανουαρίου 1944, ὁ κατοχικὸς βουλγαρικὸς στρατὸς λεηλάτησε τὸ
χωριὸ καίγοντας σπίτια τῶν κατοίκων καὶ τὸ σχολεῖο τοῦ χωριοῦ, μὲ ἀποτέλεσμα ἡ
διδασκαλία τῶν μαθητῶν νὰ γίνεται ἀπὸ τὸν δάσκαλο Σοφρώνιο Σουλτανίδη μέσα στὴν
ἐκκλησία μέχρι τὴν ἀνακατασκευὴ τοῦ σχολείου μεταπολεμικά.
Στὶς 21 Δεκεμβρίου 1990, ἡ περιοχὴ πλήγηκε ἀπὸ ἰσχυρὸ σεισμὸ μεγέθους 6R μὲ ἐπίκεντρο τὴν Ἀριδαία Πέλλας. Ἀπὸ τὸν σεισμὸ προκλήθηκαν ὑλικὲς ζημιὲς σὲ οἰκίες τοῦ χωριοῦ. Σημαντικότατες ζημιὲς ὁδήγησαν στὸ κλείσιμο τοῦ Ἱ.Ν. Ἁγίας Παρασκευῆς. Γιὰ ἔνα μεγάλο διάστημα ἡ τέλεση τῶν θρησκευτικῶν μυστηρίων γινόταν σὲ λυόμενο παρεκκλήσι τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς ποὺ ἐγκαταστάθηκε, γιὰ τὴν προσωρινὴ μεταστέγαση τῆς ἐκκλησίας, στὴν πλατεία τοῦ χωριοῦ. Oἱ ἐργασίες ἀναστύλωσης τοῦ Ἱ.Ν. Ἁγίας Παρασκευῆς ξεκίνησαν τὸ ἔτος 1991 καὶ ὁλοκληρώθηκαν τὸ ἔτος 1994.
Τὸ διάστημα ἐκεῖνο ἁγιογραφήθηκε γιὰ πρώτη φορὰ στὴν ἱστορία του τὸ ἐσωτερικὸ
τοῦ ναοῦ μὲ δωρεὲς τῶν κατοίκων.
Στις 29 Μαΐου 2022, ο ναός εγκανιάστηκε από τον Μητροπολίτη Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως και Πολυκάστρου κ. Δημήτριο παρουσία πλήθους συγχωριανών, ιερέων και επίσημων προσκεκλημένων.
Ψάλτες τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς - Ἀπὸ τὸ ψαλτήρι τῆς ἐκκλησίας πέρασαν κι ἔψαλλαν
γιὰ μεγάλα χρονικὰ διαστήματα οἱ: Δημήτριος Πουρίδης, Ἀναστάσιος Καραμανλής, Μπαρμπάκος
Ἀντωνόπουλος, Ἰωάννης Ἑκατοδράμης, Γεώργιος Γκέρλοβας, Γρηγόριος Τσοτσάκης, Ἐλευθέριος
Γιαννουλάκης, Ἐλένη Γιαννουλάκη - Δάλλα κ.ἂ.
[1]
Τὰ στοιχεῖα τῆς ἑνότητας ἐλήφθησαν ἀπὸ διηγήσεις τῶν κ.κ.: Παναγιώτη Θ.
Μποράκη, Κωνσταντίνου Ι. Πασχαλέρη, Δημητρίου Ἀπ. Μουτσάκη, Ἀντωνίας Κούντιου -
Πασατσιφλικιώτη.
[2] Ἐφημερίδα
«Μακεδονία» τῆς 26ης Φεβρουαρίου 1931.
[3]
Ἀριθμ. 405/2015/486/6.3.2015/15 (Φ.Ε.Κ. 793 Β/6/5/2015).
Τὸ γραφεῖο τῆς Κοινότητας - Τὸ γραφείο τῆς Κοινότητας στεγαζόταν ἀρχικὰ
λίγα μέτρα βόρεια - βορειοανατολικὰ τῆς ἐκκλησίας. Πάνω ἀπὸ τὴν εἴσοδο τοῦ
γραφείου ὑπῆρχε πινακίδα ποὺ ἔγραφε «ΚΟΙΝΟΤΗΣ ΠΛΑΓΙΩΝ». Ἀπὸ τὸ κοινοτικὸ γραφεῖο,
ὁ γραμματέας τοῦ χωριοῦ ἐκφωνοῦσε, μέσω μεγαφώνων, τὶς ἀνακοινώσεις ποὺ ἀφοροῦσαν
δημόσια θέματα τῶν κατοίκων (κρατικὲς παροχές, διακοπὲς νεροῦ ἢ ρεύματος κ.λπ.)
Ἀπέναντι ἀπὸ τὸ γραφεῖο ὑπῆρχε διαμορφωμένος χῶρος μὲ τὸ μνημεῖο ἡρώων πεσόντων
τοῦ χωριοῦ, στὸν χῶρο ἐκεῖνο τελοῦνταν οἱ δοξολογίες ὑπὲρ πεσόντων καὶ οἱ
καταθέσεις στεφάνων. Στὸν δρόμο ποὺ χώριζε τὸ γραφεῖο ἀπὸ τὸ μνημεῖο γινόταν οἱ
παρελάσεις τῶν μαθητῶν καὶ τῶν ἀνδρῶν τῶν Μ.Α.Υ. κατὰ τὶς ἐθνικὲς γιορτές, μὲ
τοὺς συγχωριανοὺς θεατὲς νὰ συγκεντρώνονται μπροστὰ καὶ δίπλα στὸ γραφείο τῆς
κοινότητας. Τὴ δεκαετία τοῦ 1980 τὸ κοινοτικὸ γραφεῖο μαζὶ μὲ τὸ ἡρῶο ἐγκαταστάθηκαν
ἀπέναντι ἀπὸ τὸ σχολεῖο, σὲ σύγχρονο νεόδμητο κτήριο ποὺ πλέον διαθέτει καὶ
γραφεῖο γιὰ τὸν κοινοτικὸ γιατρὸ τὶς μέρες ποὺ ἐπισκέπτεται τὸ χωριό.
[1] Στυλιανὴ Κωστελίδου - Διπλωματικὴ ἐργασία: «Ἡ ἐκπαιδευτική - γλωσσικὴ πολιτικὴ στοὺς νομοὺς Πέλλας καὶ Κιλκὶς στὶς ἀρχὲς τοῦ 20ου αἰῶνα» - Φλώρινα 2017.
[2] Ἀνάμεσα στοὺς πίνακες ποὺ παραθέτει στὴ Διπλωματική της Ἐργασία ἡ κ. Στυλιανὴ Κωστελίδου ὑπάρχει καὶ ὁ πίνακας τῆς Ἐκπαιδευτικῆς Περιφερείας Γενιτσῶν-Γουμέντζης 1912 - 1913 (της Γενικῆς Διοίκησης Μακεδονίας) ὁ ὁποῖος ἀναφέρεται στὴν κατάσταση τῶν διδακτηρίων, στὶς ἀνάγκες αὐτῶν καθὼς καὶ στὸν ἀριθμὸ τῶν μαθητῶν / τριῶν ποὺ φοιτοῦσαν σ' αὐτά.
[3] Βιβλίον ἐκθέσεων περὶ τῆς καταστάσεως ἐπιθεωρηθέντων σχολείων τῆς περιφερείας Γενιτσῶν - Ἱστορική-Λαογραφικὴ Ἐταιρία Γιαννιτσῶν «Ὁ ΦΙΛΙΠΠΟΣ».
[4] Κατὰ τὴν περίοδο ἐκείνη δὲν εἶχαν ἀκόμη ἐγκατασταθεῖ στὸ Καρασινὰν οἱ Ἕλληνες πρόσφυγες τῆς Ἀνατολικῆς Θράκης ποὺ μετακινήθηκαν μὲ τὴν ἀνταλλαγὴ τῶν πληθυσμῶν τὸ 1924. Στὸ χωριὸ πιθανότατα νὰ διέμεναν οἱ Ἕλληνες πρόσφυγες ποὺ ἔφτασαν στὸ Καρασινὰν μετὰ τοὺς τουρκικοὺς διωγμοὺς (1922) τῶν Ἑλλήνων τῆς Ἀρτάκης, τῆς Μισόπολης κ.α.
[1] Ἐφημερίδα
«Μακεδονία» τῆς 26ης Φεβρουαρίου 1931.
Ἡ διαμόρφωση τῆς πλατείας - Τὸ 1954 οἱ κάτοικοι τοῦ χωριοῦ διαμόρφωσαν τὸν χῶρο τῆς πλατείας, ποὺ τὴ μετέτρεψαν σὲ μιὰ ἔκταση ὑπερυψωμένη σὲ σχέση μὲ τὴν ἐκκλησία τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς, ὅπως ὑφίσταται στὴ σημερινή της μορφή. Ἀναμνηστικὴ μαρμάρινη πλάκα ποὺ βρίσκεται τοποθετημένη στὸν τοίχο τῆς πλατείας, ἀπέναντι ἀπὸ τὴν ἐκκλησία, ἀναγράφει: «Κοινότης Πλαγίων - Κατεσκευάσθη τὸ ἔτος 1954 δαπάναις τῆς κοινότητος καὶ τὴν προσωπικὴ ἐργασία τῶν κατοίκων». Στὴν πλατεία γίνεται μέχρι σήμερα τὸ πανηγύρι τοῦ χωριοῦ, ἐκεῖ στηνόταν παλιὰ τὸ γαϊτανάκι τῆς Ἀποκριᾶς, ἐκεῖ συγκεντρώνονται οἱ συγχωριανοὶ γιὰ τὴν Ἀναστάσιμη λειτουργία τὴ νύχτα τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, καὶ γύρω ἀπὸ τὴν πλατεία εἶναι συγκεντρωμένα μέχρι σήμερα τὰ καταστήματα τοῦ χωριοῦ. Παλαιότερα, ἡ πλατεία τοῦ χωριοῦ ἦταν ὁ εὐρύτερος χῶρος πίσω ἀπὸ τὸ Ἱερὸ τῆς ἐκκλησίας, ποὺ τότε ἐπεκτεινόταν γιατὶ δὲν ὑπῆρχαν ἐκεῖ τὰ καταστήματα.
Τὰ ἀναχώματα τοῦ Ἀξιοῦ ποταμοῦ στὸν κάμπο - Τὸν Φεβρουάριο τοῦ 1963, ὁ Ἀξιὸς ποταμὸς πλημμύρισε τὸν κάμπο τῶν Πλαγίων.[1]
Ἡ στάθμη τοῦ νεροῦ εἶχε ἀνεβεῖ σὲ μεγάλο ὕψος ποὺ ξεπέρασε τὰ δύο μέτρα στὴ
σιδηροδρομικὴ γραμμή! Ἀπὸ τὴν πλημμύρα ἐκείνη ἄλλαξε ἡ κοίτη τοῦ ποταμοῦ,
σπάζοντας τὴ δυτική του ὄχθη, μὲ ἀποτέλεσμα πολλὰ παρόχθια χωράφια Πλαγιωτῶν νὰ
βρεθοῦν πέρα ἀπὸ τὴν ἀνατολικὴ ὄχθη τοῦ ποταμοῦ, στὴν περιοχὴ τοῦ χωριοῦ Εὔζωνοι.
Στὰ μέσα τῆς δεκαετίας τοῦ 1960, ἀπὸ τὸ σημεῖο τῆς σημερινῆς γέφυρας στὸν κάμπο
μὲχρι τὸ ὕψος τοῦ χωριοῦ Δογάνης, τοποθετήθηκαν πρόβολοι στὴ δυτικὴ ὄχθη τοῦ
ποταμοῦ. Οἱ πρόβολοι εἶναι ἀναχώματα κατασκευασμένα ἀπὸ χοντρὰ συρματοπλέγματα
ποὺ συγκρατοῦν ὀγκώδεις πέτρες ὥστε νὰ σχηματιστεῖ τοῖχος γιὰ τὴν προστασία τῆς
ὄχθης ἀπὸ τὴ φθορά.
Ἠλεκτροδότηση τοῦ χωριοῦ - Τὰ δύσκολα χρόνια, πρὶν τὴν ἠλεκτροδότηση,
ὅταν νύχτωνε, οἱ νοικοκυραῖοι ἄναβαν τὶς γκαζόλαμπες στὶς κάμαρες τῶν σπιτιῶν
κι ἂν δὲν εἶχε πανσέληνο καὶ ξαστεριὰ ἦταν ἀδύνατο νὰ κυκλοφορήσει κάποιος στοὺς
δρόμους τοῦ χωριοῦ δίχως φανάρι. Ὅσες οἰκογένειες εἶχαν πηγάδι στὴν αὐλή τους, τὰ καλοκαίρια κατέβαζαν ἐκεῖ
μέσα τὰ σκεύη μὲ τὸ γάλα ποὺ ἦταν νὰ παραδώσουν στὸν γαλατά, τὸ ἴδιο ἔκαναν καὶ
μὲ τὰ καρπούζια τους γιὰ νὰ διατηροῦνται δροσερά.
Περὶ τὸ 1965 ἠλεκτροδοτήθηκε τὸ χωριό. Στὴν ἀρχὴ στήθηκαν οἱ ξύλινες κολῶνες γιὰ τοὺς ἀγωγούς. Ὕστερα
σκαρφάλωσαν στὶς κολῶνες οἱ τεχνίτες, ποὺ φοροῦσαν στὰ πόδια τους τὰ
χαρακτηριστικὰ πέδιλα ἀναρρίχησης κι ἐγκατέστησαν τοὺς ἀγωγούς. Ἔτσι ὀργανώθηκε
ὁ δημοτικὸς φωτισμὸς καὶ σταδιακὰ ἀπόκτησαν ἠλεκτρικὸ ρεῦμα τὰ νοικοκυριὰ τοῦ
χωριοῦ.
Τὴ δεκαετία τοῦ 1980, ὅταν
καίγονταν οἱ λάμπες στὶς κολῶνες, τὶς ἄλλαζε ὁ Ἀναστάσιος Μουτσάκης ποὺ ἦταν
συντηρητὴς στὸ χωριό. Εἶχε γι’ αὐτὸ τὸν σκοπὸ ἑνωμένους μεταλλικοὺς σωλῆνες ποὺ
ἔφταναν μέχρι τὴ λάμπα κι εἶχαν στὴν ἄκρη τους κατάλληλη ὑποδοχή. Ἔτσι ξεβίδωνε
τὶς καμένες λάμπες καὶ βίδωνε τὶς καινούργιες.
Ὁ νέος δρόμος (τὴ δεκαετία τοῦ 1970) - Κατὰ τὰ τέλη τῆς
δεκαετίας τοῦ ’60, διαμορφώθηκε ἡ πλαγιὰ τοῦ ὑψώματος «412», μὲ ἀνατινάξεις
βράχων στὶς «πετράρες», γιὰ τὴν κατασκευὴ τοῦ νέου δρόμου τῆς ἐπαρχιακῆς ὁδοῦ Ἀξιουπόλεως
- Εἰδομένης.
Ὁ κεντρικὸς δρόμος ἀσφαλτοστρώθηκε κατὰ τὴ διάρκεια τῶν ἐτῶν 1970 - 1974 καὶ διάσχιζε πλέον τὸ χωριὸ Φανός. Ὑπῆρχε κι ἕνας χωματόδρομος μεταξὺ Πλαγίων καὶ Φανοῦ, νότια τοῦ «412», ἀλλὰ λόγω μορφολογίας δὲν ἀξιοποιήθηκε ὡς κύρια διαδρομή. Ἀρχικά, πρὶν ἀπὸ τὶς ἀρχὲς τοῦ 20οῦ αἰώνα -μὲ τὴ μορφὴ καρόδρομου- ὁ κεντρικὸς δρόμος μέσα ἀπὸ τὰ Πλάγια (ποὺ παράκαμπτε τὸ χωριὸ Φανὸς) διέσχιζε τὸ ἀγίασμα τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς, στὴ συνέχεια διέσχιζε τὸ ἐγκαταλειμμένο ἀπὸ τοὺς κατοίκους του (κατὰ τὶς ἐχθροπραξίες στὴ διάρκεια τοῦ ἀνταρτοπολέμου) χωριὸ Πύλη (Δρέβενο) καὶ συνέχιζε, ὅπως καὶ σήμερα, ἀπὸ τὴ γέφυρα τοῦ Κοτζᾶ Ντερὲ πρὸς τὴν Ἀξιούπολη.
Τὸ γήπεδο - Μεταπολεμικὰ διαμορφώθηκε ὁ χῶρος τοῦ γηπέδου
ποδοσφαίρου, στὴ βόρεια εἴσοδο τοῦ χωριοῦ, στὴν τοποθεσία ποὺ βρισκόταν τὸ παλιὸ
μουσουλμανικὸ νεκροταφεῖο. Τὰ καλοκαίρια, μέχρι καὶ τὴ δεκαετία τοῦ 1960, στὸ χῶρο τοῦ γηπέδου, οἱ
χωριανοὶ μετὰ τὸν θερισμὸ τοῦ σιταριοῦ ἔστηναν τὶς θημωνιὲς γιὰ νὰ ἔρθει νὰ ἀλωνίσει
ἡ πατόζα τοῦ Ντουνούση. Στὶς ἀρχὲς τῆς δεκαετίας τοῦ 1970, ὁ χῶρος τοῦ γηπέδου
εἶχε χρησιμοποιηθεῖ γιὰ ἕνα διάστημα ὡς ἐργοτάξιο, γιὰ κατασκευὴ τσιμεντόλιθων
καὶ δὲν γίνονταν ποδοσφαιρικοὶ ἀγῶνες.[2]
Τὸ νηπιαγωγεῖο - Στὰ ὅρια τοῦ χωριοῦ, στὴν ἔξοδο πρὸς τὴν Εἰδομένη, στὴν περιοχὴ τῆς «Βόλτας» καὶ τοῦ γηπέδου, τὸ 1970 χτίστηκε νηπιαγωγεῖο γιὰ τὰ παιδιὰ τοῦ χωριοῦ καὶ τῶν γύρω περιοχῶν, τὸ ὁποῖο λειτούργησε μέχρι τὰ μέσα τῆς δεκαετίας τοῦ ’90. Ὁ χῶρος ποὺ χτίστηκε τὸ νηπιαγωγεῖο ἀποτελοῦσε στὸ παρελθὸν πλάτωμα γιὰ τὸ λίχνισμα τοῦ σιταριοῦ, μετὰ τὸν ἀλωνισμό, λόγω τῆς μεγάλης κι ἐπίπεδης ἐπιφάνειάς του, δεδομένου πὼς τότε δὲν ὑπῆρχε καὶ τὸ πευκοδάσος πίσω ἀπὸ τὸ προαύλιο τοῦ νηπιαγωγείου. Ὅταν σταμάτησε νὰ λειτουργεῖ τὸ νηπιαγωγεῖο, ἐλλείψει παιδιῶν, τὸ προαύλιό του μὲ τὶς κούνιες γινόταν στέκι τῶν ἐφήβων τοῦ χωριοῦ.
[1]
Ἐφημερίδα «Μακεδονία» τῆς 8ης Φεβρουαρίου 1963.
[2]
Σὲ διήγησή του, ὁ κ. Ἀθανάσιος Πολιτούδης (2021), ἔλεγε γιὰ τὸ ὑπερβολικὸ βάρος
ποὺ εἶχαν οἱ τσιμεντόλιθοι ποὺ κατασκεύαζε ὁ Κ. Καρύδης: «…οἱ συγχωριανοὶ μοῦ
ζητοῦσαν νὰ τοὺς χτίσω τὶς ἀποθῆκες τους κι ἂν οἱ τσιμεντόλιθοι ἦταν ἀπὸ τοῦ
«Καρύδα» δὲν ἀναλάμβανα …ἤτανε σκέτο σακάτεμα!»
[1]
Ἐφημερίδα «Μακεδονία» τῆς 7ης Σεπτεμβρίου 2007.
http://plagia-paionias.blogspot.com/2022/01/blog-post.html