Οἱ ρίζες τῆς γενιᾶς τῶν ξεριζωμένων
Ἡ γενιὰ τῶν
ξεριζωμένων, οἱ πρώτοι κάτοικοι ποὺ ἐγκαταστάθηκαν στὰ Πλάγια κατὰ τὴ διάρκεια
τῶν ἐτῶν 1922 – 1924, ἀναγκάστηκαν νὰ ἐγκαταλείψουν τὶς πατρογονικὲς ἑστίες
τους κάτω ἀπὸ δραματικὲς συνθῆκες. Ὅσοι ἦρθαν ἀπὸ τὴ Μικρασία, (Ἀρτάκη,
Πάνορμο, Μισόπολη, Πέρματα κ.λπ.) γλίτωσαν ἀπὸ θαῦμα τὶς τουρκικὲς θηριωδίες
μετὰ τὴν ὑποχώρηση τοῦ ἑλληνικοῦ στρατοῦ ἀπὸ τὴ Σμύρνη τὸ Σεπτέμβριο 1922. Ὅσοι
ἦρθαν ἀπὸ τὴν Ἀνατολικὴ Θράκη (Σαράντα Ἐκκλησιές, Ἐπιβάτες, Ἑξάστερο, Τσαντώ
κ.λπ.) ποὺ ἦταν στὴ ζώνη κυριαρχίας τοῦ ἑλληνικοῦ στρατοῦ ἀπὸ τὸν Ἰούλιο 1920, ἔφυγαν
«ἆρον ἆρον» μετὰ τὴν ὑποχώρησή του, μὲ τὴ συμφωνία τῶν Μουδανιῶν τὸν Ὀκτώβριο
1922. Οἱ ὑπόλοιποι, στὰ περίχωρα τῆς Κωνσταντινούπολης (Μπογάζκιοϊ, Ἀρναούτκιοϊ,
Ἁγιασματάκι, Καλφάς, Πύργος κ.λπ.) ἦρθαν ὡς ἀνταλλάξιμοι τὸ 1924, ὑποχρεωμένοι ἀπὸ
τὶς συνθῆκες ποὺ εἶχαν ὑπογραφεῖ μεταξὺ Ἑλλάδας καὶ Τουρκίας. Ὅσοι ἦρθαν ἀπὸ τὴν
Ἀνατολικὴ Ρωμυλία - Βόρεια Θράκη (Ἀγχίαλος, Βασιλικό κ.λπ.) ξεριζώθηκαν ἀπὸ τοὺς
βουλγάρικους διωγμοὺς σὲ βάρος τῶν ἑλληνικῶν κοινοτήτων τὸ 1906 ἀλλὰ καὶ τὴν ἀνταλλαγὴ
πληθυσμῶν ποὺ ὑπογράφηκε μεταξὺ Ἑλλάδας καὶ Βουλγαρίας μὲ τὴ συνθήκη τοῦ Νεϊγῦ
τὸν Νοέμβριο 1919.
Φεύγοντας οἱ ξεριζωμένοι, ἄφησαν πίσω τὰ ὑπάρχοντά τους, τὴ γῆ τῶν πατέρων τους, τοὺς νεκρούς τους στὰ κοιμητήρια, τὶς ἐκκλησίες τους καὶ χιλιάδες ἀγνοούμενους καὶ σκοτωμένους ἀπὸ τὶς δολοφονίες τῶν Τούρκων κι ἀπὸ τὶς κακουχίες τοῦ ξεριζωμοῦ -χιλιάδες ἔφτασαν στὴν Ἑλλάδα τὰ ἀσυνόδευτα ἀνήλικα καὶ οἱ χῆρες μὲ τὰ ὀρφανά τους. Μὰ τὸ κυριότερο ποὺ ἔφερε μαζί της ἡ γενιὰ τῶν ξεριζωμένων ἦταν ὁ ἑλληνικὸς πολιτισμός, ποὺ ἐπιβίωνε γιὰ αἰώνες σ’ ἐκείνα τὰ χώματα κι ὕστερα σύρθηκε σὲ προσφυγικοὺς καταυλισμοὺς καὶ λοιδορήθηκε σὰν τάχα ξενομερίτης, σὰν ἕνα πρόσθετο βάρος στὴν πλάτη τῆς Ἑλλαδίτσας. Ἔμεινε στὰ παραμύθια, στὶς ἱστορίες καὶ στὰ τραγούδια, ἐκεῖνος ὁ ἑλληνισμὸς τῶν ἀλησμόνητων πατρίδων· ἐνοχλητικὸς γιὰ τοὺς συγκαιρινοὺς ἐπιστήμονες, ἀδιάφορος γιὰ τοὺς «μοντέρνους», ὄνειρο ποὺ στάζει ἱστορία γιὰ τοὺς ρομαντικούς.
Χάρτης τῆς περιοχῆς Κωνσταντινούπολης. Πηγή: Διαδίκτυο. Δυτικὰ τῆς Πόλης σημειωμένα στὸν χάρτη τὸ Ἀρναούτκιοϊ καὶ τὸ Μπογάζκιοϊ. |
Ἡ ζωὴ στὶς ἀλησμόνητες
πατρίδες
Γιὰ τὸν ἑλληνισμὸ τῆς Ἀνατολῆς ἀλλὰ καὶ τοῦ Βορρᾶ μιλοῦν τὰ ἀρχαῖα μάρμαρα ποὺ βρίσκονται διάσπαρτα σὲ χιλιάδες, κατεχόμενες σήμερα, περιοχές. Μιλοῦν τὰ δημώδη ἄσματα ποὺ συνόδευαν τὴν καθημερινότητα τῶν Ἑλλήνων, στὶς χαρὲς καὶ στὶς στεναχώριες τους. Γιὰ τὸν ἑλληνισμὸ μιλοῦν τὰ πανάρχαια ἔθιμα καὶ οἱ παραδόσεις ὅπως τὰ Ἀναστενάρια, ὁ Κλήδονας, τὰ πανηγύρια κ.ἄ.
Σχετικὰ μὲ τὸν ἑλληνισμὸ τῶν ἀλησμόνητων πατρίδων, ἀναφέρεται τὸ πόρισμα τῆς ἐπιστημονικῆς ἔρευνας τοῦ Καθηγητῆ Γενετικῆς Κωνσταντίνου Τριανταφυλλίδη: «Στὶς ἀρχὲς τοῦ 20οῦ αἰώνα ζοῦσαν 2.000.000 περίπου Ἕλληνες στὴ Μικρὰ Ἀσία, ἔξω ἀπὸ τὰ σύνορα τῆς σημερινῆς Ἑλλάδας. Ἡ δημιουργία αὐτοῦ τοῦ ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ ἄρχισε ἀπὸ ἀποικίες ποὺ ἱδρύθηκαν στὰ δυτικὰ παράλια τῆς Μικρᾶς Ἀσίας πρὶν ἀπὸ τὸ 800 π.Χ. Μὲ τὴν πάροδο τοῦ χρόνου οἱ ἀποικίες ἐξαπλώθηκαν βορειότερα, κατὰ μῆκος τῶν ἀκτῶν τῆς Μαύρης Θάλασσας. Ὁ ἀποικισμὸς ἀποτέλεσε καὶ τὴν ἀπαρχὴ τοῦ ἐξελληνισμοῦ ἀρκετῶν αὐτοχθόνων πληθυσμῶν τῆς Ἐγγῦς Ἀνατολῆς. Αὐτοὶ οἱ ἑλληνικοὶ πληθυσμοὶ διατήρησαν τὴν ἑλληνική τους ταυτότητα καὶ κατὰ τὴν ὀθωμανικὴ κυριαρχία. Λόγω τῆς Ὀρθόδοξης θρησκείας καὶ τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας τους παρέμειναν διαχωρισμένοι ἀπὸ τοὺς γειτονικοὺς πληθυσμούς.» [1]
Στοιχεῖα σχετικὰ μὲ τὴν ἀπασχόληση τῶν Ἑλλήνων στὴν Ἀνατολικὴ Θράκη ἀναφέρουν:[2]
«Ἡ πληθυσμιακὴ ὑπεροχὴ τῶν Ἑλλήνων στὴ Θράκη ἔναντι τῶν ἄλλων ἐθνοτήτων ἐπέφερε
καὶ τὴν οἰκονομική τους εὐρωστία. Ἔχοντας τὸ μεγαλύτερο ποσοστὸ τῶν ἐκτάσεων
καὶ σὲ συνδυασμὸ μὲ τὴν εὐφορία τοῦ ἐδάφους, ἐπιδόθηκαν στὶς καλλιέργειες,
κυρίως δημητριακῶν, ὀσπρίων καὶ ὀπωρικῶν. Ἡ γεωργικὴ παραγωγὴ ἦταν ἀρκετὴ ὄχι
μόνο γιὰ τὴν κάλυψη τῶν δικῶν τους ἀναγκῶν, ἀλλὰ καὶ γιὰ νὰ ἐξαχθεῖ σὲ ἄλλες
περιοχές. Ἰδιαίτερα ἀνεπτυγμένη ἦταν καὶ ἡ κτηνοτροφία, λόγω τῶν ἀπέραντων
λιβαδιῶν, βοσκοτόπων καὶ δασῶν, ποὺ διέθετε ἡ περιοχή. Διατρέφονταν ζῶα γιὰ
κρεατοπαραγωγή, γιὰ παραγωγὴ γαλακτοκομικῶν εἰδῶν, γιὰ ἐκμετάλλευση μαλλιῶν καὶ
δερμάτων, ἀλλὰ καὶ γιὰ μεταφορές. Κατὰ συνέπεια, ἀναπτύχθηκε ἡ βιοτεχνία
μάλλινων, ἀλλὰ καὶ ἡ μεταξουργία, ἡ καλαθοπλεκτική, ἡ σαρωθροποιία, ἡ
ψαθοποιία, ἡ ἀργιλοπλαστική, ἡ
κεραμουργία καὶ ἡ χαλκουργία. Ἡ ἔλλειψη, ὅμως, κεφαλαίων καὶ οἱ νομοθεσίες τῆς
τουρκικῆς διοίκησης δὲν εὐνόησαν τὴ μετάβαση τῆς βιοτεχνίας στὴ βιομηχανία. Ὅσον
ἀφορὰ τὴν ἀλιεία, ἀναπτύχθηκε ἰδιαίτερα, λόγω τῆς γεωγραφικῆς θέσης τῆς περιοχῆς.
Στὴν ἐποχιακὴ ἀλιεία δραστηριοποιοῦνταν, κυρίως, οἱ Κωνσταντινουπολίτες, οἱ
Γανοχωρίτες, οἱ Αἰνίτες, οἱ Καλλιπολίτες ἐνῶ τὸ εἰσαγωγικὸ ἐμπόριο διεξαγόταν
μεταξύ Ἑλλήνων καὶ Ἑβραίων. Τὸ σπουδαιότερο μέσο γιὰ τὴν ἀνταλλαγὴ τῶν
προϊόντων ἦταν οἱ ἐμποροπανηγύρεις, οἱ ὁποῖες ἔφερναν μεγάλα ἔσοδα στοὺς Θρακιῶτες.»
[1] Πόρισμα τῆς ἐπιστημονικῆς ἔρευνας
τοῦ Καθηγητῆ Γενετικῆς Κωνσταντίνου Τριανταφυλλίδη, διατυπωμένο στὴ Θεσσαλονίκη
τὸ ἔτος 1993, ὑπὸ τὸν τίτλο «Ἡ γενετικὴ σύσταση τῶν κατοίκων τῆς Ἑλλάδας»
[2] Ἑλένη
Γκαλᾶ, «Ἡ ἐγκατάσταση τῶν προσφύγων στὸν Δῆμο Ἐορδαίας - Σύγκριση τῆς γεω-γραφίας
τοῦ τόπου μεταξὺ τῶν δεκαετιῶν τοῦ 1920 καὶ τοῦ 2000», Πτυχιακὴ Ἐργασία, 2011.
[2] Πατριαρχεῖο
Κωνσταντινουπόλεως, «Μαύρη Βίβλος Διωγμῶν καὶ Μαρτυρίων τοῦ ἐν Τουρκίᾳ Ἑλληνισμοῦ,
1914 - 1918», 1919, ἑνότητα «Στατιστικὴ τοῦ ἐκδιωχθέντος ὀμογενοῦς πληθυσμοῦ»
στὸ κεφάλαιο Η’, στὴ σελ. 379
[3]Ἄρης Τσοκώνας, «Μητρόπολις
Δέρκων», ἐκδόσεις Ἱστὸς καὶ Ἱερὰ Μητρόπολις Δέρκων, Πόλη 2015.
[4] Στὸ ἴδιο.
[5] Κωνσταντῖνος Α. Βακαλόπουλος,
«Θράκη», ἐκδόσεις Ἀφοὶ Κυριακίδη, 1993.
http://plagia-paionias.blogspot.com/2022/01/blog-post.html