Τὰ Πλάγια ἀπὸ τὸ 1950 ἕως σήμερα[1]
Οἱ δεκαετίες μέχρι τὸ 1970 - Μετὰ τὸν πόλεμο ξεκίνησε ἡ ἀνασυγκρότηση,
πάντα μέσα στὰ πλαίσια τῆς φτώχειας. Οἱ κάτοικοι ἀσχολήθηκαν μὲ τὴ γεωργία (ἀμπελουργία,
σιτηρά, μεταξοκαλλιέργεια, καπνοκαλλιέργεια), τὴν κτηνοτροφία καὶ τὸ ἐμπόριο ἐνῶ
μερικὲς γυναῖκες τοῦ χωριοῦ ὕφαιναν χαλιὰ σὲ ἀργαλειοὺς ποὺ εἶχαν ἐγκαταστήσει
στὶς κατοικίες τους.
Οἱ ἀνέσεις ποὺ ἐξασφάλιζαν οἱ μεγάλες πόλεις, ὅπως γιὰ παράδειγμα ἡ
ψυχαγωγία, ἦταν γιὰ τὸ χωριὸ ἀκόμα στὰ πρῶτα τους στάδια. Ἡ κυρίαρχη μορφὴ
ψυχαγωγίας γιὰ τοὺς ἄνδρες ἦταν τὰ καφενεῖα ἐνῶ γιὰ τὶς γυναῖκες ἦταν τὸ ἐργόχειρο
ἢ ὁ ἀργαλειός. Μεταπολεμικά, ἐρχόταν κατὰ διαστήματα στὸ χωριὸ στρατιωτικὸ
συνεργεῖο παραστά-σεων θεάτρου σκιῶν κι ἔστηνε δωρεὰν παραστάσεις Καραγκιόζη στὴν
πλατεία, στὸν τοῖχο τῆς ἐκκλησίας ἢ στὸν τοίχο τοῦ παλιοῦ σχολείου (στὸν χῶρο
τοῦ σημερινοῦ γραφείου τῆς κοινότητας). Ἀργότερα τὸ χωριὸ ἀπόκτησε φορητὸ κινηματογράφο
τοῦ Ἰωάννη Πασατσιφλικιώτη, μὲ προβολὲς στὰ καφενεῖα τοῦ χωριοῦ καὶ στὰ χωριὰ τῆς
εὐρύτερης περιοχῆς.
[1]
Τὰ στοιχεῖα τῆς ἑνότητας ἐλήφθησαν ἀπὸ διηγήσεις τῶν κ.κ. Βούλας Ἰντζὲ -
Πασατσιφλικιώτη, Πόπης Λαζάρου.
Ἔλεγχος εἰσερχομένων στὴν παραμεθόρια περιοχή - Μετὰ τὸν πόλεμο καὶ
μέχρι τὰ τέλη τῆς δεκαετίας τοῦ ’70, στὴν εἴσοδο τοῦ χωριοῦ Φανὸς ὅπου εἶχε ἕδρα
καὶ ὁ Στρατιωτικὸς Λόχος Φανοῦ, ὑπῆρχε σημεῖο ἐλέγχου εἰσερχομένων στὴν
παραμεθόρια περιοχή. Στὸ σημεῖο ἐλέγχου ὁ ἐπαρχιακὸς δρόμος διακοπτόταν μὲ ἀλυσίδα
καὶ ἀπὸ στρατιωτικοὺς γινόταν ἔλεγχος στοιχείων ὅσων μετακινοῦνταν στὸ ὁδικὸ
δίκτυο τῶν χωριῶν Φανός, Πλάγια, Δογάνης, Εἰδομένη καὶ Χαμηλό. Οἱ κάτοικοι τῶν
παραμεθόριων χωριῶν, μέχρι τὰ τέλη τῆς δεκαετίας τοῦ ’70, ἦταν ἐφοδιασμένοι μὲ Ἀτομικὰ
Δελτία Κυκλοφορίας ποὺ ἔκδιδε ἡ Ὑποδιοίκηση Χωροφυλακῆς Παιονίας, βάσει τῶν ὁποίων
ἐπιτρεπόταν ἡ ἐλεύθερη κυκλοφορία τους σὲ ἀκτίνα 30 χιλιομέτρων ἀπὸ τὸν τόπο τῆς
μονίμου ἐγκατάστασής τους.[1]
[1] Τὰ στοιχεῖα ἐλήφθησαν ἀπὸ τὸ ὑπ’ ἀριθμ. 3416 Ἀτομικὸ
Δελτίο Κυκλοφορίας κατοίκου τῶν Πλαγίων, μὲ ἠμ. ἔκδοσης 30 Νοεμβρίου 1967, στὴ
Γουμένισσα, ἀπὸ τὴν Ὑποδιοίκηση Χωρο-φυλακῆς Παιονίας. [Πηγὴ στοιχείου: κ.
Θεοδώρα Καστελιώτου].
Σιδηροδρομικὸ δυστύχημα στὴν Εἰδομένη - Στὶς 29 Δεκεμβρίου 1958, ἕνα δυστύχημα
στὴν περιοχὴ συντάραξε τὸ πανελλήνιο. Ἡ ἐφημερίδα «Ἐλευθερία»[1]
ἔγραφε: «Μητέρα ἐφονεύθη προσπαθοῦσα νὰ σώσει τὸ παιδί της - Σπαρακτικὴ σκηνὴ
παρὰ τὴν Εἰδομένην». Τὸ δημοσίευμα περιέγραφε τὴν τραγωδία τῆς 27χρονης Ἀντωνίας
Μουμιάδου, ἡ ὁποία ἦταν ἔγκυος, καὶ προσπάθησε νὰ σώσει ἀπὸ κατερχόμενη ἁμαξοστοιχία,
τὸν τετραετὴ γιό της Στέλιο ποὺ ἔπαιζε στὶς σιδηροδρομικὲς γραμμές, μὲ ἀποτέλεσμα
τὸ παιδὶ νὰ ἐκσφενδονιστεῖ νεκρὸ καὶ ἡ μητέρα νὰ διαμελισθεῖ φρικωδῶς ἀπὸ τοὺς
τροχοὺς τῆς ἁμαξοστοιχίας. Ἡ μητέρα τῆς νεκρῆς Ἀντωνίας ἦταν ἡ Ἀνδρονίκη
Γροζίδη - Σβάνου ποὺ εἶχε καταγωγὴ ἀπὸ τὰ Πλάγια.
[1] Ἐφημερίδα «Ἐλευθερία» τῆς 30ῆς Δεκεμβρίου 1958.
Τὰ παιδιὰ τοῦ χωριοῦ στὸ Γυμνάσιο τῆς Ἀξιούπολης - Τὶς δεκαετίες τοῦ
’60 καὶ τοῦ ’70, ὅσοι μαθητὲς καὶ μαθήτριες τοῦ χωριοῦ τελείωναν τὸ Δημοτικὸ
σχολεῖο μποροῦσαν νὰ συνεχίσουν τὶς σπουδές τους στὸ ἑξατάξιο Γυμνάσιο ποὺ
στεγαζόταν στὴν Ἀξιούπολη. Οἱ γονεῖς ἔπρεπε νὰ ἀποφασίσουν ἂν τὰ παιδιά τους
συνεχίσουν τὶς σπουδές τους, δεδομένων τῶν δυσκολιῶν τῆς ἐποχῆς ἢ ἂν ἀσχοληθοῦν
κι αὐτὰ μὲ τὶς γεωργικὲς καὶ κτηνοτροφικὲς ἀσχολίες τῆς οἰκογένειάς τους. Ἡ
πρώτη καὶ μεγαλύτερη δυσκολία ἦταν ἡ μετακίνηση τῶν παιδιῶν ἀπὸ τὰ Πλάγια στὴν Ἀξιούπολη.
Τὶς δεκαετίες ἐκεῖνες δὲν διέθετε ὁ καθένας αὐτοκίνητο, καὶ τὸ δρομολόγιο τοῦ
ΚΤΕΛ ἐκτελοῦνταν δύο φορὲς τὴν ἐβδομάδα (Τετάρτη - Σάββατο). Τὰ παιδιά, γιὰ ὅσα
χρόνια διαρκοῦσε τὸ Γυμνάσιο, θὰ ἔπρεπε, στὴν καλύτερη περίπτωση, νὰ φιλοξενοῦνται
σὲ συγγενικὲς οἰκογένειες ἢ νὰ νοικιάζουν μόνα τους σπίτι. Στὴν τελευταία
περίπτωση ἐπωμίζονταν τὰ ἴδια τὰ παιδιὰ καὶ τὰ τῆς οἰκίας (μαγείρεμα, καθαριότητα
κ.λπ.) χωρὶς νὰ ὑπάρχει δυνατότητα ἄμεσης βοήθειας ἀπὸ τοὺς γονεῖς τους, μὲ ἀποτέλεσμα
τὴ διόγκωση τῶν δαπανῶν τῶν σπουδῶν (ἐνοίκιο, χρήματα γιὰ διατροφή, σχολικὰ ἀναλώσιμα
κ.λπ.) Οἱ ἀνέσεις ψυχαγωγίας, οἱ ἐλεύθερες καὶ ἀνεξέλεγκτες συναναστροφὲς στὰ
πλαίσια τῆς κωμόπολης κ.ἂ. ἀποτελοῦ-σαν κινδύνους ποὺ ἐπηρέασαν πολλὲς ἀπὸ τὶς
οἰκογένειες καὶ δὲν ἔστειλαν τὰ παιδιά τους γιὰ σπουδὲς στὴν Ἀξιούπολη. Ὅταν τὸ
Γυμνάσιο ἔκλεινε γιὰ τὶς καλοκαιρινὲς διακοπές, οἱ μαθητὲς ἐπέστρεφαν στοὺς
ρυθμοὺς τοῦ χωριοῦ καὶ στὶς ἀγροτικὲς ἀσχολίες τῆς οἰκογένειάς τους.
Οἱ δεκαετίες μετὰ τὸ 1970
Ἑλλάς, Ἑλλήνων, Χριστιανῶν… - Οἱ συνέπειες τοῦ διχασμοῦ τῆς περιόδου 1944 - 1949 καὶ τὸ τεταμένο πολιτικὸ κλίμα τῆς κομματοκρατίας κατὰ τὴ δεκαετία τοῦ ’60, ὁδήγησαν στὴ δικτατορία καὶ τὴν ἐπιβολὴ τῶν στρατιωτικῶν κυβερνήσεων τῆς 21ης Ἀπριλίου 1967 καὶ τῆς 25ης Νοεμβρίου 1973 ποὺ διατηρήθηκαν στὴν ἐξουσία μέχρι τὴν 24η Ἰουλίου 1974. Τὴν περίοδο ἐκείνη, λόγω τῶν ἐμφυλιοπολεμικῶν συνεπειῶν ποὺ συνεχίζονταν ἀπὸ τὴ δεκαετία τοῦ ’40, τέσσερις Πλαγιῶτες ὁδηγήθηκαν ἀπὸ τὶς στρατιωτικὲς ἀρχὲς στὴν ἐξορία. Οἱ λόγοι ἐκτοπισμοῦ τὴν ἐποχὴ ἐκείνη ἦταν ἡ ἐμπλοκὴ στὰ ἔκτροπα τοῦ ἐμφυλίου πολέμου ἢ ἡ στενὴ συγγένεια μὲ φυγὰ στὸ «Σιδηροὺν Παραπέ-τασμα» ἢ τὰ «δηλωμένα ἀριστερὰ» φρονήματα, ὅμως μὲ παρεμβάσεις καὶ ἐγγυήσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ χωριοῦ ἢ μὲ κυβερνητικὲς ἀμνηστεύσεις τῶν πολιτικῶν διώξεων, συνήθως ἐπέστρεφαν οἱ ἐξόριστοι μετὰ ἀπὸ ἕνα διάστημα κράτησής τους.
Στὶς ἀρχὲς τῆς δεκαετίας τοῦ ’70 ξεκίνησαν στὰ Πλάγια τὰ ἔργα διάνοιξης
καὶ ἀσφαλτόστρωσης τοῦ κεντρικοῦ δρόμου καὶ
διαμορφώθηκε τὸ νεκροταφεῖο τοῦ χωριοῦ μὲ τὴν προσωπικὴ ἐργασία τῶν κατοίκων.
Πολλοὶ συγχωριανοὶ ἐκμεταλλεύτηκαν τὴν ἀνάγκη ποὺ εἴχαν οἱ ἀναπτυγμένες χῶρες γιὰ ἐργατικὰ χέρια καὶ μετανάστευσαν στὸ ἐξωτερικὸ (Γερμανία, Αὐστραλία, Η.Π.Α., Καναδάς κ.ἄ) γιὰ εὕρεση ἐργασίας. Ἄλλοι συγχωριανοὶ βλέποντας τὴν πρόοδο τῶν ἀστικῶν κέντρων, μετακόμισαν στὴ Θεσσαλονίκη. Οἱ περισσότεροι Πλαγιῶτες κατοίκησαν σὲ περιοχὲς τῆς δυτικῆς Θεσσαλονίκης (Εὔοσμος, Ἀμπελόκηποι, Σταυρούπολη κ.ἄ.) λόγω τῆς μικρῆς ἀπόστασής τους ἀπὸ τὸν σιδηροδρομικὸ σταθμό καὶ τὸν σταθμὸ τοῦ ΚΤΕΛ ἀλλὰ καὶ τῆς εὐκολότερης πρόσβασής τους στὸ χωριό.Ἡ μεταπολίτευση καὶ ἡ πτώση τῆς δικτατορίας ἦρθε μὲ τὴ δραματικὴ εἰσβολὴ τῶν τουρκικῶν στρατευμάτων στὴν Κύπρο, τὸν Ἰούλιο καὶ τὸν Αὐγουστο τοῦ 1974.
Κατὰ τὴν τουρκικὴ εἰσβολὴ εἶχε κηρυχθεῖ στρατιωτικὴ ἐπιστράτευση καὶ
πολλοὶ Πλαγιῶτες κλήθηκαν ἐκεῖνο τὸ διάστημα νὰ ὑπηρετήσουν ὡς ἔφεδροι. Μετὰ τὴ
μοιραία γιὰ τὴν Κύπρο κατάληξη, μὲ τὴν κατοχὴ μεγάλου μέρους τοῦ νησιοῦ ἀπὸ τὴν
Τουρκία, οἱ Πλαγιῶτες ἐπίστρατοι ἐπέστρεψαν σώοι στὸ χωριό.
[1] Φωτεινὴ Καραλίδου, «Κοινωνικὲς σχέσεις, Ταυτότητες καὶ Τοπικὴ Αὐτοδιοίκηση στὸν Δῆμο Ἀξιούπολης καὶ στὸν Δῆμο Χέρσου τοῦ Νομοῦ Κιλκίς», διδακτορικὴ διατριβὴ, Θεσσαλονίκη, 2007.
Στο άρθρο περιγράφονται οι δυσμενείς συνθήκες εγκατάλειψης που βιώνουν οι κάτοικοι της παραμεθόριας Παιονίας και τα αιτήματα των τοπικών κοινοταρχών.
Κάτω από την κεντρική φωτογραφία του άρθρου όπου εικονίζονται κρατικοί παράγοντες, υπάρχουν και φωτογραφίες τριών συγχωριανών μας Πλαγιωτών (του τ. Προέδρου Πλαγίων Θεμιστοκλή Ιωαννίδη, του ιερέα Πλαγίων Αναγνώστη Στογιάνκεχαγιά και του Ευάγγελου Ντοκμετζή) συνοδευόμενες από αιτήματα.
Από το αρχείο της κ. Ελένης Γερούδη - Ιωαννίδου.
[1] Στὸ ἴδιο.
[2] Διαβάστε στὴ σελίδα 123 τοῦ παρόντος βιβλίου, στὴ σχετικὴ ἑνότητα: «Ἀποτελέσματα ἐκλογι-κοῦ τμήματος Πλαγίων».
[1] Ἱστοσελίδα Enet press. https://www.enetpress.gr/diamartyria-ton-katoikon-tis-eidomenis
[2] Ἐφημερίδα «Πρῶτο Θέμα» τῆς 31ης Μαΐου 2016 https://www.protothema.gr/greece/article/
583114/i-eidomeni-prin-kai-meta-tin-ekkatharisi-tou-kataulismou
Ἡ ἀμπελουργία τὰ τελευταῖα χρόνια ἔχει ἐξελιχθεῖ καὶ ἀναπτύσσεται ἰκανοποιητικά,
ἐνῶ εἰδικοὶ διατείνονται[1]
πὼς στὴν περιοχὴ ὑπάρχουν οἱ ἰδανικότεροι ἐδαφοκλιματικοὶ παράγοντες σὲ ὅλο τὸ
Κιλκίς, γιὰ τὴν ἀνάπτυξη τῆς ἀμπελουργίας. Συμπληρώνουν δὲ πὼς ἡ καλλιέργεια τῶν
κατάλληλων οἰνοποιήσιμων ποικιλιῶν, ἀπὸ τοὺς ἐξοικειωμένους μὲ τὴν καλλιέργεια
τοῦ ἀμπελιοῦ κατοίκους, μπορεῖ νὰ δώσει στὴν περιοχὴ ὑπεραξία ἴσως καὶ
μεγαλύτερη ἀπὸ αὐτὴ ποὺ μὲ τὸ σπαθί της ἀπέκτησε ἡ Γουμένισσα.
Ἐπισκεφθεῖτε τίς περιοχές: "Πευκάκια" στὸ γήπεδο τοῦ χωριοῦ (περίπατος, πίκ-νίκ). "Ἁγίασμα τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς" δύο χιλιόμετρα νοτιοανατολικὰ τοῦ χωριοῦ (διαμορφωμένος χῶρος γιὰ ἀναψυχή, παραπόταμος, πίκ-νίκ). Περιήγηση στὶς "Πετράρες", τὰ βραχώδη συμπλέγματα στὸ ὕψωμα "412" ποὺ δεσπόζουν τοῦ χωριοῦ στὴ διαδρομὴ γιὰ τὸ χωριὸ Φανὸς (κιόσκι, θέα, πίκ-νίκ, ἀναρρίχηση). Τὸ χωριὸ ἀπέχει περίπου 3,5 χλμ ἀπὸ τὸν Ἀξιὸ ποταμό.
Τὰ παλιὰ... Πλάγια. Φωτογραφία: Θεόδωρος Π. Μποράκης (2009).
Τὰ παλιὰ... Πλάγια. Φωτογραφία: Θεόδωρος Π. Μποράκης (2009)
Τὰ παλιὰ... Πλάγια. Φωτογραφία: Θεόδωρς Π. Μποράκης (2009).